Fototips: Fota forslande vatten

Kollade runt lite bland mina foton jag tog under 2009. Hittade dessa godingar. Tog dem när jag precis hade fått mitt macro objektiv. Jätte kul men man måste ha tålamod. Det här är ett sätt du kan göra. Lycka till! ♥


Det första du måste göra är att hitta en bäck. Man vill ju ha rörelse i vattnet. Sen ser du ifrån vilket håll mest ljus kommer mot vattnet. Jag fotade på en sen sommarkväll i slutet av juni så det var väldigt ljust.
För att slippa den tröga autofokusen så ställer du in kameran på manuell fokus. Då kan du bestämma vart fokusen ska vara genom att föra kameran fram och tillbaka. Sen är det bara att trycka av. Du får testa dig fram och se hur det blir. Vilken strategi som funkar bäst för dig. Så här blev det för mig.





Redigera sedan bilderna i datorn. Beskär, lägg på kontrast, färgbalans (jag la på en blå färgton) m.m.

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar!:

Namn:
Är du här ofta?

Din mail adress (visas inte)

Bin bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Hoppas du kommer tillbaka och skriver flera kommentarer!
RSS 2.0